2026’da ticaret için 58 milyar lira bütçe ayrıldı

Ekim 22, 2025 - 13:42
2026’da ticaret için 58 milyar lira bütçe ayrıldı

ANKARA-BHA

Program kapsamında; AR-GE ve teknoloji geliştirme, elektronik ticaret, yurt dışı pazarlara giriş, uluslararası fuar katılımı ve benzeri destekler sürdürülecek. Ayrıca, hizmet ihracatına yönelik devlet destekleri ve katma değerli hizmet ihracatının artırılması öncelik olacak.

Turquality ve marka destekleri

  • Hizmet ihracatına yönelik desteklenecek firma sayısı: 2025 sonunda 34 bin, 2026’da 36 bin.

  • Turquality ve marka programları kapsamında desteklenen marka sayısı: hizmet ihracatı için 2025 sonunda 125, 2026’da 135; mal ihracatı için 2025 sonunda 380, 2026’da 390.

Yeşil mutabakata uyum projesi
Küçük ve orta ölçekli işletmelerin çevresel sürdürülebilirlik, düşük karbonlu üretim ve enerji verimliliği kapasitesini artırmayı hedefleyen proje kapsamında desteklenecek şirket sayısı 2025 sonunda 160, 2026’da 320 olarak planlanıyor.

Yurt dışı müteahhitlik ve teknik müşavirlik hizmetleri

  • Müteahhitlik sektörünün dünya pazarındaki payı 2025 sonunda yüzde 4,2, 2026’da yüzde 4 hedefleniyor.

  • İş hacmi 2025 sonunda 27 milyar dolar, 2026’da 28 milyar dolar.

  • Teknik müşavirlik projelerinin yıllık tutarı 2025 sonunda 200 milyon dolar, 2026’da 210 milyon dolar olarak öngörülüyor.

Dış ticaret politikası ve elektronik ihracat
Program, ithalatta korunma önlemleri, damping ve sübvansiyon soruşturmaları gibi etkin dış ticaret politikalarının sürdürülmesini kapsıyor. Elektronik ihracatın toplam ihracat içindeki payının 2025 sonunda yüzde 2, 2026’da yüzde 5,5’e yükseltilmesi planlanıyor.

İç ticaret ve kooperatif destekleri

  • E-ticaret işlem hacminin 2025 sonunda 5,7 trilyon lira, 2026’da 8,5 trilyon lira olması öngörülüyor.

  • E-ticaretin toplam ticaret içindeki payı 2025 sonunda yüzde 21, 2026’da yüzde 22.

  • Kadın kooperatif sayısı 2025 sonunda 1.300, 2026’da 1.350. KOOP-DES kapsamında desteklenecek kooperatif sayısı ise 2025’te 63, 2026’da 60.

2026 bütçesiyle birlikte Türkiye, ihracat kapasitesini artırmayı, Türk markalarının uluslararası arenada güçlenmesini sağlamayı ve sürdürülebilir üretim ile e-ticaretin yaygınlaşmasını hedefliyor.